toinen teoriatunti lusittu, aivoja alkoi särkeä liikennemerkkien, moottorin toiminnan ja kytkimen käytön puristuksissa.

"Etuajo-oikeutettu tie: risteäviltä teiltä tulevien on väistettävä etuajo-oikeutetulla tiellä kulkevia"; "kääntyvän auton on väistettävä risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita"

Miten ihmeessä voi yksinkertaisen asian sanoa noin käsittämättömän monimutkaisesti?

Yritin ymmärtää kytkimen käytön periaatetta: tähän asti minulle on ylimalkaisesti kerrottu, että kun käynnistetään, käytetään kytkintä.
Nyt yhtäkkiä olikin kaikenlaisia jarrutuksia, vaiheenvaihtoja sun muita melkoisen olennaisesti auton liikkumiseen vaikuttavia asioita, joita tehdään kytkimen avulla. Ei kaasulla ja jarrulla, niin kuin maallikko oli olettanut. 
Jaiks.
Näin jo itseni keskellä keskisuuren kaupungin suurinta ja ruuhkaisinta risteystä polkemassa jalkaa polkimia kiivaasti kuin eksynyt irkkurivitanssija. (kaasu-kytkin-jarru-kytkin-kaasu?)
Eikä yhtään lohduta se, että autokin todennäköisesti pomppisi kuin eksynyt irkkurivitanssija.

Järkytyin myös siitä, että ajokokeessa on tunnistettava jäähytysneste, jarruneste ja tuulilasinpesuneste säiliöineen.
Olin kuvitellut, että niitä varten on olemassa paljon söpöjä poikia, jotka huolehtivat nesteistä ja täyttöasteista.

Teoriatunnin päätteeksi olin jäykistynyt tuolinmuotoiseksi, pureskellut hampaani olemattomiin ja voitokas mielialani oli kovaa vauhtia kääntymässä tappion tunnustamiseksi.
Kenen älypään idea tämä kaikkinensa oli?

*334.gif (17019 bytes)

voi hewlett (lausutaan hjuulet), kyllä minä vielä tämän selätän.
Ja inssistä läpi ekalla kerralla.